بازدید کننده گرامی باتوجه به نوسانات قیمت لطفا قبل از خرید تماس حاصل فرمایید.
بازدید کننده گرامی: موجودی و قیمت تمامی محصولات استوک پی سی، آپدیت می باشد.
خرید مطمئن با استوک پی سی
آخرین مقالات

راهنمای خرید cpu

راهنمای خرید cpu

شما برای انتخاب مهم‌ترین قطعه کامپیوترتان (cpu) در هنگام خرید باید مواردی را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را برای سیستم خود داشته باشید تا سی پی یو انتخاب شده بتواند انتظارات مورد نظر شما را برآورده کند. اگر می‌خواهید بدانید چه نوعی از پردازنده مرکزی برای سیتسم شما مناسب و کاربردی است با راهنمای خرید CPU همراه ما باشید.

معرفی پردازنده‌های intel و AMD | راهنمای خرید CPU

راهنمای خرید CPU

دو سازنده اصلی پردازنده برای سیستم‌های گیمینگ وجود دارد که intel و AMD هستند، شما هر کدام از این دو را انتخاب کنید در صورتی که پردازنده انتخابی مناسب با کاری که می‌خواهید با سیستم خود انجام دهید باشد می‌توانید تجربه فوق‌العاده‌ای داشته باشید. در ضمن شما باید دقت کنید پردازنده سازگار با مادربرد را خریداری کنید، زیرا مادربرد اینتل با پردازنده AMD و یا بالعکس کار نمی‌کند.

برچسب‌ها و نسل‌های CPU | راهنمای خرید CPU

در این مقاله قصد داریم که به مقایسه و بررسی (cpu) شرکت‌های intel و AMD و تفاوت سی پی یو بین این دو شرکت بپردازیم پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

نسل‌های سی پی یو AMD

دانستن نسل پردازنده و سطحی که در آن قرار دارد چیز‌های زیادی در مورد پردازنده را برای شما آشکار می‌کند. intel و AMD طرح‌های نام‌گذاری متفاوتی برای سی پی یو ‌های خود دارند و داشتن توانایی رمزگشایی آن‌ها بسیار مهم است.
معمولاً پردازنده‌های جدیدتر، بهتر هستند، آخرین پردازنده‌های AMD از سری  Ryzen 5000 است و قرارداد نام‌گذاری آن‌ها به این صورت است که رقم اول آن به نسل اشاره دارد و رقم دوم محل قرارگیری CPU در آن نسل را نشان می‌دهد.

برای این که این مسأله را بهتر درک کنید مثالی را در اینجا قرار داده‌ایم، پردازنده‌های 5600X و 5800X هر دو از سری Ryzen5000 هستند اما پردازنده 5800X سریع‌تر و قوی‌تر در این نسل است، اما AMD از قرارداد نام‌گذاری خود خارج شده است به این صورت که مشخص نیست پردازنده‌های Ryzen5000 از نسل پنجم پردازنده‌های رایزن باشند یا خیر!
برای مثال پردازنده 5800X دارای برچسب Ryzen7 و پردازنده 5600X دارای برچسب Ryzen5 و cpu 5900X دارای برچسب Ryzen 9 است.

نسل‌های سی پی یو intel

طرح نام‌گذاری اینتل نیز شبیه به AMD است که از عدد اول برای نشان دادن نسل و از عدد دوم برای اشاره به مکان در آن نسل استفاده می‌کند.
اینتل پردازنده‌های خود را به لایه‌هایی مانند Core i7 و Core i9 دسته‌بندی می‌کند.
اینتل هم مانند AMD از قرارداد نام‌گذاری خود خارج شده است برای مثال ۱۰۴۰۰ و ۱۰۶۰۰ پردازنده‌های نسل دهمیi5 هستند.
اینتل پسوندی را به پردازنده‌های خود اضافه می‌کند که عملکرد خاص و یا نبود آن عملکرد را بیان می‌کند و توضیح معقولی برای توضیح حروف پسوند و معنای آن‌ها وجود ندارد برای مثال حرف f به معنای گرافیک مجزا است.

هسته‌ها و رشته‌ها (Thread) | راهنمای خرید CPU

هسته‌ها مانند پردازنده‌های جداگانه‌ای هستند که بر روی یک تراشه قرار دارند، هر کدام از این هسته‌ها در یک زمان می‌تواند یک کار را انجام دهد پس هر چه تعداد هسته‌های یک پردازنده بیشتر باشد، هنگام اجرای چند برنامه همزمان، عملکرد بهتری دارد و تعداد وظایفی که یک پردازنده می‌تواند در هر زمان انجام دهد را رشته (Thread) مینامند.
برخی از نرم‌افزار‌ها در یک زمان از چند هسته استفاده می‌کند بنابراین تعداد هسته‌های بیشتر پردازنده باعث اجرای سریع‌تر این نرم‌افزار‌ها شود.
رشته (Thread) به پردازنده کمک می‌کند تا بتواند از عملکرد هسته اضافی برای کار‌های اضافی استفاده کند.
رشته‌ها به اندازه هسته‌ها سریع نیستند به همین علت اغلب پردازنده‌ها را به صورت چهار هسته و هشت رشته یا شش هسته و دوازده رشته می‌بینید، این رشته‌ها عملکرد را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند.

تعداد هسته‌ها و رشته‌های CPU مناسب برای کاربران مختلف

راهنمای خرید CPU

برای کاربران معمولی پردازنده دو هسته‌ای کفایت می‌کند اما در صورتی که بخواهند تجربه سریع‌تر و جذاب‌تری داشته باشند بهتر است از پردازنده ۴ هسته‌ای و یا ۶ هسته‌ای مقرون به صرفه که دارای چند رشته‌ای هم زمان باشند استفاده کنند.

مدل های مناسب سی پی یو برای لپ تاپ‌های معمولی با عملکرد ضعیف Core m3 ,Core i5-7Y54 از شرکت های پنتیوم و اینتل هستند و مدل‌های مناسب برای استفاده روزانه با عملکرد خوب، Core i7-7500U، Core i7-8550U و Core i7-8705G از شرکت اینتل هستند.

کاربران گیمر حداقل به یک پردازنده چهار هسته‌ای و پشتیبانی از هشت رشته نیازمند هستند، از پردازنده شش هسته ای نیز می توانند استفاده کنند و در صورتی که سی پی یو هشت هسته‌ای بخرند برخی از بازی‌ها سریع‌تر اجرا می‌شوند.

مدل‌های مناسب سی پی یو  برای کاربران گیمر Core i9-8950HK و Core i5-8300H از شرکت اینتل هستند.

در صورتی که ویرایشگر صدا و یا ویدیو باشید یا با پایگاه‌های داده بزرگ کار کنید به تعداد هسته‌های زیادی نیاز دارید که پردازنده‌های ۱۲ و ۱۶ هسته‌ای Ryzen 5900x و AMD 5950x از بهترین پردازنده‌های چند رشته‌ای هستند که برای این کار‌ها مناسب است.
در ضمن CPU‌هایی با ۶۴ هسته هم وجود دارد که بسیار گران قیمت هستند و تنها برای افراد حرفه‌ای مناسب‌اند.

میزان حافظه کش پردازنده

حافظه کش که به آن حافظه پنهان هم گفته می‌شود یک حافظه تخصصی است که در پردازنده‌ها قرار دارد و باعث افزایش سرعت عملکرد سیستم می‌شود.
از آنجایی که سرعت حافظه رم کمتر از سرعت عملکرد پردازنده است، حافظه کش به میان می‌آید تا هنگامی که پردازنده به داده نیاز دارد و این داده در حافظه پنهان وجود دارد منتظر حافظه رم که کند‌تر است، نماند.
به طور کلی پردازنده از رم هر داده‌ای را که فکر می‌کند به آن نیاز دارد، می‌خواهد و همه داده‌ها را برای استفاده فوری در حافظه پنهان خود ذخیره می‌کند.

سازگاری سوکت پردازنده

پردازنده‌های جدید اغلب سوکت مخصوص خود را دارند، سوکت‌های اینتل و AMD بسیار متفاوت هستند.
اینتل از یک سوکت به نام Array Land Grid استفاده می‌کند که معروف به  LGA است و با توجه به تغییرات ایجاد شده روی پردازنده ها به طور مداوم شاهد تغییر و ارتقا این سوکت‌ها هستیم.
پردازنده‌ها قادرند انرژی زیادی را مصرف کنند اما تقسیم توان مصرفی بین پین‌های مختلف موجب کمک به تثبیت انتقال انرژی می شود.

پردازنده‌های AMD از چیزی به عنوان Pin Grid Array که معروف به PGA است استفاده می‌کند، پردازنده‌های AMD خودشان دارای پین هستند و همچنین سوکت‌های مادربرد AMD سوراخ‌هایی برای قرار دادن پین‌ها دارند. در ضمن شما در پردازنده‌های AMD نباید اعداد موجود در سوکت‌ها را با تعداد پین‌های روی تراشه مرتبط کنید.

فرکانس و IPC

فرکانس یا سرعت کلاک نشانگر این مسأله است که پردازنده چند وظیفه را می‌تواند در هر ثانیه انجام دهد و با واحد اندازه‌گیری مگاهرتز و گیگاهرتز نشان داده می‌شود.
در صورتی که دو پردازنده از یک نسل باشند و از هسته‌های یکسانی نیز برخوردار باشند اما سرعت کلاک یکی از دیگری بیشتر باشد، عملکرد سریع‌تری خواهد داشت.
از این رو می‌توان پردازنده‌هایی را تولید کرد که دارای تراشه‌هایی با فرکانس بالا و تعداد هسته‌های کمتری باشد، این نوع پردازنده‌ها برای برنامه‌هایی که نمی‌توانند از تعداد رشته‌ها و هسته‌های زیادی استفاده کنند مناسب است.
به تعداد وظایفی که پردازنده در هر چرخه کلاک می‌تواند انجام دهد IPC گفته می‌شود و در صورتی که پردازنده دارای رتبه IPC بیشتری باشد دستور العمل‌های بیشتری را در هر چرخه کلاک می‌تواند انجام دهد.
به طور کلی پردازنده‌های دارای فرکانس بالاتر و معماری‌های جدیدتر تقریباً در همه چیز سریع‌تر هستند، اما برای کار‌های نیازمند بهره‌وری، پردازنده‌های دارای هسته‌های بیشتر معمولاً سریع‌تر هستند.

اورکلاک کردن پردازنده CPU

هنگامی که پردازنده را اورکلاک می‌کنید در واقع انرژی بیشتری را برای افزایش فرکانس کاری آن می‌فرستید و هر چه در هر ثانیه پالس‌های الکتریکی بیشتری به پردازنده بفرستید، سرعتCPU شما بیشتر می‌شود.

پردازنده‌های AMD قابلیت اورکلاک‌پذیری بهتری نسبت به پردازنده‌های اینتل دارند، پردازنده‌های اینتل تنها در صورتی که حرفK در انتهای نام آن‌ها آورده شود امکان اورکلاک کردن آن‌ها وجود دارد در غیر این صورت قفل هستند.
در ضمن پردازنده‌های AMD را به راحتی می‌توان با یک خنک‌کننده اورکلاک کرد، اورکلاک کردن روی دما و طول عمر پردازنده مؤثر است، اگر شما تصمیم به اورکلاک دارید، استفاده از یک خنک‌کننده سی پی یو مناسب، ضروری است.

توان مصرفی و دمای عملکردی

متأسفانه AMD و اینتل اطلاعات واضحی درباره قدرت و نیاز‌های حرارتی پردازنده خود ارائه نمی‌دهند و تنها با توان حرارتی TDP این دو را با هم مقایسه می‌کنند.
TDP بر حسب وات بیان می‌شود و‌ایده‌ای تقریبی در زمینه انرژی مورد نیاز پردازنده به شما می‌دهد و همچنین این که چه پردازنده‌ای نیاز دارید تا در دمای ایمن نگه دارید.
پردازنده‌های لپ تاپ‌های کم مصرف تنها در چند وات کار می‌کنند و در قوی‌ترین سیستم‌های بازی به ۴۵ وات می‌رسد.

سخن پایانی

خرید پردازنده مناسب یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای داشتن سیستمی کارآمد است، ما در این مطلب تحت عنوان راهنمای خرید CPU، ویژگی‌های مهم سی پی یو را برای شما بیان کردیم تا انتخاب بهتری داشته باشید، از این که ما را تا آخر این مطلب همراهی کردید از شما متشکریم.

شما عزیزان می توانید از فروشگاه استوک پی سی که ارائه دهنده سیستم های نو و استوک از جمله: سیستم گیمینگ، سیستم اداری، لوازم جانبی و قطعات کامپیوتر با ضمانت اصالت کالا و خدمات پس از فروش می باشد اقدام به خرید فرمایید.

راهنمای خرید CPU

  • پردازنده AMD بهتر است یا intel؟
  • بهترین پردازنده سی پی یو کدام مدل هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.