بازدید کننده گرامی باتوجه به نوسانات قیمت لطفا قبل از خرید تماس حاصل فرمایید.
بازدید کننده گرامی: موجودی و قیمت تمامی محصولات استوک پی سی، آپدیت می باشد.
خرید مطمئن با استوک پی سی
آخرین مقالات

راهنمای کامل خرید رم برای کامپیوتر

راهنمای خرید رم برای کامپیوتر

شما باید با توجه به نیاز و کاری که با سیستم انجام می دهید رم مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه این مقاله نکاتی که در خرید رم برای کامپیوتر باید در نظر گرفت، آورده شده است.

در هنگام خرید رم برای کامپیوتر چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

انتخاب بهترین نسل رم

رم‌های مدرن DDR SDRAM نامیده می‌شوند و در دو دهه گذشته از چهار نسل این رم‌ها در کامپیوتر‌ها استفاده شده است. DDR،DDR2،DDR3 و DDR4 از نسل‌های DDR SDRAM هستند. کامپیوتر‌های امروزی از نسل چهارم حافظه رم (DDR4) استفاده می‌کنند، DDR4  از نسل‌های قبل از خود سریع‌تر است و کیفیت بیشتری دارد و استفاده از این حافظه رم برای سیستم های گیمینگ، بسیار کاربردی است؛ لازم به ذکر است که رم های DDR4 با مادربرد‌های قدیمی سازگاری ندارند، همچنین رم‌های قدیمی با مادر برد‌های جدید، هم خوانی ندارند.

مادربرد و پشتیبانی از تعداد اسلات رم

هر کدام از مادربرد‌ها از تعداد مشخصی اسلات رم پشتیبانی می‌کنند، برای مثال :
مادر برد Mini-IT : از دو اسلات رم پشتیبانی می‌کند.
مادر برد ATX و Micro-ATX : از چهار اسلات رم پشتیبانی می‌کنند.
مادر برد EATX : از هشت اسلات رم پشتیبانی می‌کند که این میزان رم حتی برای سیستم‌های گیمینگ نیز زیاد هستند.
با دانستن تمام این‌ها، برای این که مطمئن شوید مادر برد شما از چه مقدار رم پشتیبانی می‌کند باید مشخصات مادربرد خود را بررسی نمائید.

محدودیت‌های پردازنده و سیستم‌ عامل

پردازنده برای پشتیبانی از حافظه رم محدودیت دارد که این محدودیت برای پردازنده‌های ۶۴ بیتی از ۶۴ تا ۱۲۸ گیگا بایت است. اگر پردازنده کامپیوتر شما یک پردازنده جدید ۶۴ بیتی است نیازی به نگرانی درباره محدودیت پشتیبانی پردازنده و سیستم عامل ندارید اما اگر پردازنده شما قدیمی است باید مشخصات آن را در مورد پشتیبانی از رم مورد نظر بررسی کنید.

سرعت کلاک یا فرکانس

سرعت کلاک رم که واحد اندازه‌گیری آن مگاهرتز(MHz) است و نشان دهنده این است که حافظه رم، اطلاعات را با چه سرعتی پردازش می‌کند. در حالت کلی بالا بودن سرعت کلاک، برای همه سیستم‌ها، بهتر است اما در سیستم‌های AMD تاثیر بیشتری دارد.
سرعت کلاک بیشتر و رم اورکلاک شده باعث بهبود عملکرد زیادی نخواهد شد، بنابر این برای استفاده بهینه از رم نیازی به خرید رم پر سرعت و هزینه زیاد نیست؛ در ضمن تفاوت زیادی بین سرعت ۳۲۰۰ مگاهرتز و ۲۴۰۰ مگاهرتز در رم‌های DDR4 وجود ندارد.

پهنای باند

رم‌های چند کاناله به دلیل داشتن پهنای باند بیشتر می‌توانند میزان زیادی داده را بین پردازنده و رم جا به جا کنند، بنابراین برای اینکه در انتقال اطلاعات وقفه ایجاد نشود از تنظیمات ۲ یا چهار کاناله استفاده می‌شود. مدل‌های دو کاناله، دو و مدل‌های چهار کاناله چهار استیک رم دارند و به دلیل استفاده از این مدل‌ها ماژول‌های بیشتری درگیر هستند و باعث افزایش پهنای باند و عملکرد بهتر سیستم می‌شوند. کاربرد رم‌های چند کاناله برای سرور و ‌ایستگاه‌های کاری است که از نرم‌افزار‌های سنگین استفاده می‌کنند و مقدار زیادی داده جا به می‌کنند. همچنین استفاده از ماژول‌های بیشتر در رم‌های چند کاناله باعث عملکرد بهتر بازی‌های کامپیوتری می‌شود.

تایمینگ و تأخیر

زمان تأخیر به مدت زمان بین صدور دستور خواندن تا ارسال داده‌های مورد نیاز پردازنده گفته می‌شود و حافظه رم را CAS/CL نشان می‌دهد. زمانی که کنترل کننده حافظه، دستور دسترسی به مکان مورد نظر را می دهد، داده ها باید از تعدادی چرخه ساعت عبور کنند. در وهله اول متغیر های موثر در تاخیر، تعداد چرخه هایی است که داده ها باید از آن ها عبور کنند و در وهله دوم، مدت زمان هر چرخه ساعت (اندازه گیری در نانو ثانیه)است، همچنین زمان تأخیر مثل سرعت کلاک و پهنای باند برای گیمر‌ها، اهمیت خاصی ندارد.

ظرفیت حافظه رم

خرید رم برای کامپیوتر

مهم‌ترین قطعه برای بازی، ظرفیت حافظه رم است، اگر گیمر یا تدوین‌گر حرفه‌ای هستید، ظرفیت ۱۶ گیگابایت برای شما کافی است.
در صورتی که احساس کردید کمبود حافظه رم دارید می‌توانید آن را با یک حافظه رم قوی‌تر جایگزین کنید. اگر قصد استفاده از نرم‌افزار‌های سنگین را دارید و یا می‌خواهید سیستم خود برای آینده بیمه کنید بهتر است حافظه رم ۳۲ گیگابایتی تهیه کنید.

ولتاژ، پهنای باند و هیت‌سینک رم گیمینگ

در رم‌های جدید میزان ولتاژ مورد نیاز کمتر است به همین دلیل گرمای کم‌تری تولید می‌کنند. مزیت دیگر ولتاژ مورد نیاز پایین، اور کلاک راحت‌تر است. هیت سینک‌ها اکثرا از جنس آلومینیوم است و برای کم کردن گرمای تولید شده رم، طراحی می‌شوند و اندازه آن‌ها در رم‌های قدیمی کوچک‌تر از رم‌های جدید است.

تفاوت رم دسکتاپ و رم لپ تاپ

در لپ تاپ‌ها و کامپیوتر‌های شخصی از انواع مختلفی حافظه رم، استفاده می‌شود. تفاوت آن‌ها در شکل، اندازه و مشخصات کانکتور‌ها است که از طریق آن با مادر برد ارتباط برقرار می‌کنند. لپ تاپ‌ها از ماژول حافظه داخلی دو خطی کوچک(SO-DIMM) استفاده می‌کنند و کامپیوتر‌های شخصی از ماژول حافظه دو خطیDIMM که بهUDIMM هم معروف است استفاده می‌کنند.

بهترین برند رم کامپیوتر و لپ تاپ

محصولات اقتصادی مثل برند‌های گیگابایت (Gigabyte)، ایکس پی جی(XPG)، کینگستون (Kingston) و یا محصولات مناسب برای رده سیستم های گیمینگ مانند برند‌های تیم گروپ(Team Group)، گیل(Geil)، جی اسکیل(G. Skill) و کورسیر(Corsair) را می‌توان نام برد. برای خرید رم گیمینگ برای کامپیوتر باید همه‌ی ویژگی‌های رم را در نظر بگیرید اما مهم‌ترین ویژگی‌ها ظرفیت و فرکانس است که قبلاً توضیحات آن‌ها را بیان کردیم.

خرید رم برای کامپیوتر

ابتدا از سازگاری مادربرد و نوع رم اطمینان حاصل کنید سپس از برند‌هایی مثل کروشیال (Crusial) و کینگستون و‌ای دیتا رم مورد نظر خود را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ

رم گیمینگ TEAM XTREEM ARGB 3600MHz

ظرفیت ۱۶ گیگا بایت، نسل DDR4 ، فرکانس: ۳۶۰۰ مگاهرتز، تأخیر: ۱۴، ولتاژ: ۱. ۴۵ ولت و RGB نیز دارد. کیت این نوع رم، کم تأخیر است و در سیستم‌های AMD عملکرد خیلی خوبی دارد، فرکانس بالایی دارد و نسبت به قیمت آن CAS خیلی پایینی ارائه می‌دهد. نورپردازی این رم بسیار زیبا است و از جدید‌ترین مدل‌ها می‌باشد.

رم گیمینگ TEAM XTREEM ARGB 3600MHz

رم گیمینگ Corsair Dominator Platinum 3200MHz

این رم گیمینگ دارای ظرفیت: ۳۲ گیگا بایت از نسل DDR۴، فرکانس: ۳۲۰۰ مگا هرتز، تأخیر: ۱۶، ولتاژ: ۱. ۳۵ ولت است که مجهز به LED۱۲ است. این کیت بهترین نوع Corsir است که دارای سرعت و ظرفیت بالایی است، ولتاژ مورد نیاز این رم پایین است، اورکلاک بهتری نیز دارد. سرعت تأخیر این رم از رم قبلی کم‌تر است اما باز هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. نورپردازی این مدل از نوع  Capellix است که کیس شما را زیباتر می‌کند. این کیت جز کیت‌های گران قیمت محسوب می‌شود و کیت‌های مختلفی برای این رم موجود است.

رم گیمینگ Corsair Dominator Platinum 3200MHz

رم گیمینگ G. Skill Trident Z Neo 3600MHz

این مدل رم دارای ظرفیت ۳۲ گیگابایت از نسل DDR۴، فرکانس ۳۶۰۰ مگاهرتز، تأخیر ۱۸، ولتاژ ۱. ۳۵ ولت است، RGB نیز دارد. این رم از بهترین رم‌های بازار است. این کیت رم دو تایی در کل ۳۲ گیگابایت ظرفیت دارد که با فرکانس بالای ۳۶۰۰ مگاهرتزی خود، اکثر رم‌های هم قیمت خود را شکست داده است. همچنین ولتاژ ۱. ۳۵ ولتی آن اورکلاک سریع‌تری را ارائه می‌دهد و برای کامپیوتر‌های AMD عملکرد خیلی بالایی را به وجود می‌آورد. هر رم این کیت پنج LED دارد که از آن‌ها برای نورپردازی RGB استفاده می‌شود. امکان شخصی‌سازی کردن این نورپردازی هم فراهم است.

رم گیمینگ G. Skill Trident Z Neo 3600MHz

سخن پایانی

در پایان باید بگوئیم که ماژول‌هایی که از نظر فنی با یکدیگر متفاوت هستند را پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا ترکیب ماژول‌های متفاوت رم از تولیدکنندگان متفاوت، باعث عدم سازگاری، خرابی و ایجاد اشکال در عملکرد سیستم شما می‌شود.

در صورتی که ماژول‌های استفاده شده با سرعت کلاک متفاوتی کار کنند، سرعت همه آن‌ها به کم‌ترین سرعت کلاک محدود می‌شود.
رم‌های RGB نور پردازی زیبایی دارند و در عین حال قیمت بالایی هم دارند. به این نکته نیز توجه کنید که ویژگی RGB یک رم به عملکرد آن کمکی نمی‌کند.

شما عزیزان میتوانید برای خرید رم برای کامپیوتر و سایر محصولات از جمله سیستم‌های اداری، سیستم گیمینگ، قطعات کامپیوتر، لوازم جانبی کامپیوتر و… را با بهترین قیمت از وبسایت استوک پی سی خریداری کنید، برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

خرید رم برای کامپیوتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.